امیر حسین جان امیر حسین جان، تا این لحظه: 15 سال و 2 روز سن داره
کوثر جان کوثر جان ، تا این لحظه: 11 سال و 27 روز سن داره
فاطمه مهربونم فاطمه مهربونم ، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 10 روز سن داره

دستت رو به من بده امیرحسین. بیا بیا...

10 جمله ای که نباید به بچه ها گفت.

1391/3/3 12:10
نویسنده : مامانی
1,501 بازدید
اشتراک گذاری

 والدین گاهی کلمات و جمله‌هایی در رابطه با بچه‌ها به کار می‌برند که می‌توانند زیان‌های جبران‌ناپذیری بر روح و روان آنها داشته باشند....



 به همین دلیل است که روان‌شناسان کودک معتقدند می‌توان به جای استفاده از برخی کلمات و جملات تند عبارت‌های دیگری را که اثر مخربی روی روحیه کودک ندارند به کار برد. در این مقاله به 10 جمله‌ای که در مکالمه با کودکتان نباید به کار برید، اشاره می‌شود.


1. واقعا بچه غیرقابل‌تحملی شده‌ای.

مسلما گاهی پیش‌آمده که رفتار فرزندمان برای ما غیرقابل تحمل شده و طبیعی است که در چنین مواقعی عصبانی شویم. اما، این درست نیست که به کودکمان بگویم دیگر نمی‌توانیم تحملش، کنیم. این‌گونه جملات روحیه کودک را به شدت جریحه‌دار می‌کند و ممکن است زمینه ‌بدرفتاری و حرکت‌های تهاجمی را در او افزایش دهد. در این موارد بهتر است بگوییم من دیگر نمی‌توانم این کار تو را تحمل کنم، دیگر از حد خودت خارج شده‌ای، یا فقط بگوییم: کافیه! دیگه بسه! درواقع بهتر است به جای اینکه شخصیت کودک را مورد خطاب قرار دهیم، به کار و رفتاری که از او سر زده است، توجه کنیم.

 ... روی ادامه مطلب کلیک کنید.


2.از خواهرت یاد بگیر.

مقایسه یک کودک با خواهر یا برادر حتی کودک همسن و سالش یا مثال زدن آنها آتش حسادت و نفرت را بین فرزندان بر می‌افروزد. در این موارد بهتر است بگو‌ییم «کمی بیشتر سعی کن»، یا بگوییم «اگر اتاقت را مرتب کنی به مامان کمک کردی.» با این عبارت بدون اینکه مقایسه‌ای کرده باشیم به او می فهمانیم که چه انتظاری از او داریم.


3. مواظب باش نیفتی.

وایسا الان می‌افتی سرت می‌شکنه، الان لیوان از دستت می‌افتد می‌شکنه و... مراقب باش اونجا نرو خطرناک است و... از این قبیل جملات. اینها عبارت‌هایی هستند که وقتی مادران دوست دارند فرزندشان دایما زیر پروبال آنها باشند به کاربرده می‌شود. اضطراب این گروه از مادران باعث می‌شود همیشه بدترین اتفاق را برای کودکشان پیش‌بینی کنند در حالی که این پیشگویی‌ها با خطری که واقعا کودک را تهدید می‌کند، ارتباطی ندارد. این مساله ریشه در این دارد که والدین دوست دارند ببینند که فرزندشان کار سختی را بدون کمک آنها انجام دهد و در آن موفق شود، به عبارتی دیگر می‌خواهند زودتر از موقع بزرگ شوند. در این موارد بهتر است به بچه بگو‌ییم: «دقت کن! ممکن است بیفتی.» به این ترتیب در عین اینکه مسوولیتی به عهده کودک قرار داده می‌شود، از خطرات محیط هم آگاهی پیدا می‌کند. شیوه بهتر این است که خیلی واضح برای کودک توضیح دهیم که ما از این موضوع نگرانیم. مثلا به کودک بگوییم «می‌ترسم بیفتی! یا اینکه بگو‌ییم نمی‌دانم می‌توانی این لیوان را بدون اینکه بیفتد برای پدرت ببری». این روش کودک را وادار می‌کند که سعی‌کند در کارش دقت بیشتری داشته باشد تا موفق شود.


4. چقدر شیطون شده‌ای.

گاهی وقتی کودکان احساس می‌کنند به آنها توجه نمی‌شود و یا زمان کافی برای او گذاشته نمی‌شود، شروع به دلقک‌بازی و شیطنت می‌کنند تا نظرها را به خود جلب کنند. بیشتر کودکان دوست دارند نگاه‌ها را متوجه خود کنند. حتما شما هم این را در جمع و میهمانی‌ها که حواستان گرم دوستان و آشنایانتان است تجربه ‌کرده‌اید. کودک مدام دور شما می‌چرخد و شروع به حرف‌زدن یا رفتارهایی می‌کند که ممکن است حتی موجب عصبانیت شما شود. در این زمان است که این جمله را به زبان می‌آورید، در حالی که در این موارد بهتر است به کودک خود بگو‌یید «لازم نیست اینقدر سروصدا کنی تا همه نگاهت کنند، همین‌طوری هم برای همه جالب هستی» یا می‌توانید به او قول بدهید که بعدا وقت بیشتری برایش خواهید گذاشت و به او بگویید «الان میهمان داریم و باید از آنها پذیرایی کنیم، فردا حتما با هم حسابی بازی می‌کنیم».


5. تو همیشه همین طوری.

«همیشه» و «هیچ‌وقت» کلمه‌هایی هستند که به کار بردن آنها در مورد کودکان درست نیست. این کلمات به کودک این موضوع را القا می‌کند که هیچ شانسی برای تغییر دادن خود ندارد. این برچسب‌زدن‌ها باعث می‌شود که کودک خود را به همان شکل بپذیرد و هیچ تلاشی برای بهبود رفتار خود انجام ندهد. در این موارد بهتر است بگوییم، تو قول داده بودی که مواظب اسباب‌بازی‌هایت باشی... مطمئن هستم که آنها را دیگر خراب نمی‌کنی.


6. از دست تو ذله شدم..

وقتی کودک ما را بسیار عصبانی می‌کند و دیگر صبر و تحملمان تمام می‌شود، با لحن وحشتناکی می‌گوییم «دیگه از دستت خسته شدم.» اگر این عبارت را در مورد فرزندمان زیاد به کار ببریم، او احساس پذیرفته نشدن و طرد شدن توسط خانواده را پیدا می‌کند و این برای او بیشتر از آنچه فکرش را بکنید غم‌انگیز خواهد بود. اگر فرزندتان شما را تا این حد عصبانی می‌کند، نگاهی به کارهای خوتان بیندازید. واقعا به غیر از خود ما چه کسی مسبب این بدرفتاری‌های اوست؟ در این موارد بهتر است بگوییم خسته شدم. این جمله همان معنی عبارت بالا را می‌دهد با این تفاوت که فرزند خود را نشانه نرفته‌ایم.

7. اگر بچه خوبی نباشی، گرگه میاد می‌بردت.

تاثیر مخرب این جمله ترس و وحشت در کودک از گرگ خیالی است و ممکن است سبب خواب آشفته یا شب‌ادراری در کودک شود. تاثیر بد دیگر این تهدید این است که وعده‌ها یا احیانا تهدید‌های ما باید همیشه قابل دسترس باشد. مثلا اگر شما کودک را تهدید کردید و او باز هم به حرف شما گوش نداد، از کجا می‌‌‌خواهید گرگ بیاورید. در این موارد بهتر است بگویید «اگر دست از این کارت برنداری، ممکن است تنبیه شوی.»


8. دیگه دوستت ندارم.

گفتن اینکه دیگر دوستت ندارم، یا حتی «مگر می‌خواهی ناراحتم کنی یا دلم را بشکنی یا اذیتم کنی» بچه‌های شیطان را عصبی‌تر و خرابکارتر می‌کند. او حس می‌کند با جمله «تو چقدر بدجنسی» یا «تو داری من را دیوانه می‌کنی» محکوم یا طرد شده است. این طرز صحبت به بچه‌ها القا می‌کند که تا بچه خوبی نباشد و به میل بزرگ‌ترها رفتار نکند، دوست‌داشتنی نخواهد بود. در این موارد بهتر است بگوییم: «کاری که تو کردی کار درستی نبود. این کارت را اصلا دوست ندارم.» در این روش این کودک نیست که محکوم می‌شود بلکه رفتار اوست که مورد سرزنش قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانیم از این عبارت هم استفاده کنیم «بچه خوبی باش و با دوستانت مهربان باش این جوری خیلی بهتر است.»


9. نه، تو نمی‌ترسی.

با گفتن این جمله که «این ترس ندارد» شما دارید ترس کودک و در واقع احساس او را بی‌اهمیت جلوه می‌دهید. بیشتر اوقات والدین به این دلیل که نمی‌دانند چه عکس‌العملی نشان دهند یا نمی‌خواهند ببینند که فرزندشان از چیزی مثلا پله‌برقی یا آسانسور می‌ترسد، ‌این جمله را می‌گویند. در حالی که کودک شما بدون توجه به احساسات پدر و مادر، معصومانه ترس خود را اعتراف می‌کند. در این هنگام اگر تنها حامیان او بگویند «اینکه ترس ندارد» او بیشتر سردرگم شده و در آینده از اینکه به احساسات خود اعتماد کند یا آن را به زبان بیاورد دچار شک و تردید می‌شود. در این موارد بهتر است بگوییم « نگران نباش، من پیش تو هستم و کمکت می‌کنم. من هم وقتی بچه بودم از این چیزها می‌ترسیدم اما حالا دیگه نمی‌ترسم.»


10. نه، درد ندارد.

قطعا برای کودک شما هم پیش آمده که وقتی می‌افتد یا به جایی برخورد می‌کند و دردش می‌آید شروع به گریه‌کردن می‌کند. گریه‌کردن کودکان هنگام زمین‌خوردن و درد گرفتن بخشی از بدن آنها، واکنش بسیار طبیعی است. کودک با گریه‌کردن احساس درد خود را بیان می‌کند و به ما نشان می‌دهد که نیاز به حمایت دارد، بنابراین نباید در این زمان به کودک خود بگویید که «گریه نکن، اینکه درد ندارد، یا عبارتی مثل تو پسری و پسرها که گریه نمی‌کنن». با اینگونه برخوردها به کودک القا می‌کنیم که احساسات خود را برای ما بیان نکند و حس دوگانگی و درماندگی را به او القا می‌کنیم.

                                                                                                     منبع :عبرت نیوز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

مامانی درسا
6 خرداد 91 1:43
ممنون مامان واسه مطلب بسیار خوبت ...... عزیزم پسرمو ببوس
مامانی طهورا
7 خرداد 91 17:17
عزیزم جواب سوال اولتو نمیدونم اما دومی راحته باید بری منوی کاربری روی موضوعات کلیک کنی و عنوان موضوعاتی رو که میخوای مینویسی بعدا که ثبت کردی وقتی پست میزاری روی موضوع کلیک کن عناوین میاد و میتونی انتخاب کنی
امیدوارم تونسته باشم کمکت کنم باز اگه سوالی بود من در خدمتم


خیلی ممنون عزیزم
عروسکم پرنیا
9 خرداد 91 13:56
سلام مطالبتون واقعا جالبه من هم شما رو لینک کردم از لطفتون به پرنیا بسیار ممنونم
مامانی درسا
10 خرداد 91 0:13
سلام سلام صد تا سلام ...... دوست عزیزم ......همانطور که میدانید ما توی مسابقه نی نی شکلک شرکت کردیم ........ حالا رای گیری شروع شده ........ اگه درسا گلی رو قابل میدونید برید به آدرس زیر و توی موضوعات (( مسابقه عکس نی نی )) انتخاب کنید ...... و بهش رای بدین ........ راستی آدرس وبتون فراموش نشه ....... در غیر این صورت رای منظور نمیشه ....... ایده های مامی صدرا و صهبا آدرس : http://noruz1391.niniweblog.com/cat6.php
مامان علی خوشتیپ
10 خرداد 91 23:37
یشاپیش میلاد امام علی (ع) و روز مرد و پدر بر مرد و پدر آینده مبارک باد
گلبرگ
29 دی 91 13:33
مرسی مامانی استفاده کردم
لیدا
21 اردیبهشت 93 10:16
وبلاگ بسیار زیبا و آموزنده ایی دارید متشکرم